En ambitiøs formidlingsstrategi – Statens Museum for Kunst

En ambitiøs formidlingsstrategi – Statens Museum for Kunst

Formidlingschef Berit Anne Larsen fra Statens Museum for Kunst giver et indblik i, hvordan museet realiserer sin meget ambitiøse vision.

Berit er desuden medlem af bestyrelsen i Organisationen af Danske Museer, så hun tager samtidig temperaturen på museumsområdet mere generelt: Er der spændende cases/udviklingstrends på nationalt/internationalt plan, som man burde interessere sig for som formidler?

En ambitiøs vision

Statens Museum for Kunst (SMK) er Danmarks nationalgalleri og hovedmuseum for billedkunst. Organisationen er dermed helt centralt placeret i forhold til udviklingen af museumsområdet i Danmark.

Ser man på museets visioner og praksis er barren da også sat højt, og målet er at styrke et kreativt og reflekteret samfund, der værdsætter sin historie og anerkender forskellighed.

Fundamentet for museets arbejde præsenteres kort og fyndigt på hjemmesiden:

  • SMK er: Vi er Danmarks største samling af kunstoplevelser, der drives af 180 medarbejdere
  • SMK vil: Vi vil bidrage til at redefinere museet som institution og vil styrke et kreativt og reflekteret samfund
  • SMK gør: Vi formidler dansk kunst til verden og verdens kunst til Danmark med udgangspunkt i museets samling af over 700 års kunst.

Målsætningerne udmøntes hvert år i et væld af nye initiativer og overraskende tilgange.

 

 

  • Var denne artikel nyttig?
  • Ja   Nej