Lasse B

Det er lidt ligesom at få et brev fra SKAT

04. december 2013

Skriver MA, så medlemmerne kan forstå det? Og hvad hvis målgruppen er studiemedlemmerne? Skal de have det på en anden måde? MA spurgte tre af dem.

Af Nana Toft, freelancejournalist. Foto: Stefan Kai Nielsen

Konsekvensen kan være alvorlig nok. Et ikke læst eller forstået brev om fornyelse af ens gratis studiemedlemskab kan koste et år uden dagpenge. MA oplever jævnligt, at  medlemmer ikke reagerer på hverken mails eller breve. Ret essentielle budskaber trænger slet ikke igennem. Ikke underligt, hvis reaktionen er: ”Teksten er fuldstændig uoverskuelig og fyldt med ord, jeg slet ikke forstår, Gud, jeg bliver træt i hovedet.”

Tru mig til at reagere

– MA har desværre lidt det her fagforeningstunge image over sig. Ofte er brevene tungt og kedeligt skrevet, og så står jeg altså personligt lynhurtigt af. Jeg bliver træt i hovedet allerede før, jeg har gidet åbne dokumentet, lyder det fra 24-årige Marianne Juhl, der til dagligt studerer biologi på Science, KU.


Studiemedlemmer i MA: Snorre Enevoldsen – Kamilla Kofoed – Marianne Juhl

Kamilla Kofoed, antropologistuderende på KU og 24 år, nikker.  – Det er lidt ligesom at få et brev fra SKAT, hvor der står noget om næste år. Det kan jeg ikke forholde mig til lige nu. Hvis jeg modtager information fra SKAT eller fra MA, så skal det være noget, jeg skal reagere på her og nu. Der skal være en deadline, der gør, at jeg skal tage stilling indenfor syv dage fx. Ellers ryger den i skraldespanden eller ud af min bevidsthed. A-kasser, fagforeninger og SKAT er sådan noget, man først forholder sig til, når man er ’rigtig voksen’.

Og SKAT kender skam godt problematikken.

– Udfordringen for os er: Hvordan får vi fat på de unge? For mange åbner ikke de breve eller svarer på de henvendelser, vi sender, og dem der åbner brevene, forstår ofte ikke hvad der står, siger specialkonsulent Hanne Pedersen fra SKAT. Hun arbejder i deres afdeling for Borger & Virksomhedsvejledning.

Så på baggrund af en lang række fokusgruppeinterviews og analyser har SKAT lavet en ungeside under deres hjemmeside. Den er visuel, den taler i øjenhøjde, og så er den fuld af korte og præcise informationer.

Snorre Enevoldsen er 27 år, læser engelsk og dansk på KUA og pointerer, at et generelt problem ved MA’s breve er, at de på ingen måde ekspliciterer nødvendigheden af, at han skulle bruge tiden på at æde sig igennem mailen. Ofte ligger det centrale budskab og roder nede i fjerde eller femte afsnit. Det har han ikke tid til at finde. Og så går han videre. Med fare for at gå glip af væsentlig information.

– Jeg skal have lidt af en ’trussel’ hængende over mit hoved. Ikke kun fra MA. Men i det hele taget:” Hvis du ikke læser det her, så ryger du ud, mister penge, går glip af et eller andet vigtigt”. Men MA kommunikerer slet ikke på den her måde. Som vores liv er i dag, bliver vi i forvejen væltet over ende af mange platforme og mange nyhedskanaler. Så overskuer vi ikke at skulle bruge tid på at lede efter den relevante information.

Kære Kamilla

Alle tre er også enige om, at den tone der bliver lagt for dagen er for upersonlig.

– Jeg har ikke lyst til at være et nummer i rækken. Og den følelse får jeg måske lidt. Også selv om de faktisk bruger et ’du’ i deres breve. Det gør en stor forskel, at brevene er personlige. Så får den lige den her krog i mig på en anden måde, siger Snorre.

Kamilla supplerer: – Det her med, der står “Du skal forny dit medlemskab”. Jeg synes, det er formelt skrevet. Sådan lidt sælgeragtigt. Eller som om, jeg har gjort noget galt. Jeg ville reagere, hvis det var mere i øjenhøjde a la: “Kære Kamilla. Vi er glade for, at du er medlem hos os, men det er en rigtig god idé, hvis du fornyer dit medlemskab nu.”

– Ja, der er i forvejen meget bureaukrati alle mulige andre steder – på vores studier for eksempel, tilføjer Marianne.

Kort, lækkert og præcist

Og så ville det ikke gøre noget, om MA også satte brevene lidt mere ’lækkert op’, som de tre studerende formulerer det. Man skal ikke underkende æstetikken, lyder det, ligesom en mere visuel struktur kunne skabe det overblik, alle savner.

– De her breve, vi får, er for primitive. De er ikke lækre at se på, og ofte står der alt, alt for meget. Hvorfor er det, vi bliver konfronteret med en masse jura? Kan det ikke være i et link eller med små bogstaver nederst på siden, så hovedbudskabet er det, der bliver fremhævet? lyder det fra Marianne.

Snorre supplerer med, at han synes, der bør være flere punktopstillinger eller andre indgange som citatfremhævelser, faktabokse, grafikker o.lign.

– Byg teksterne op som avis- eller magasinopslag. Så bliver det langt mere overskueligt end de teksttunge breve, vi får, hvor ingen information er fremhævet frem for andet. De gør det uoverskueligt for mig.

Vi skimmer

Afdelingschef i MA, Lisbeth Andersen, er rigtig glad for de studerendes tilbagemeldinger og er klar over, at man i dag mere end nogensinde er udfordret på de unges medievaner. De overfører skærmvaner, hvor man skimmer og ikke læser, til det skriftlige brev eller mailen.

– Det bør være en win-win situation, hvor vi for alt i verden gerne vil nå de unge og samtidig spare tid på rykkere og forklaringer. Vi går med det samme i gang med at kigge på at få kortet brevene ned, sat dybe links ind, hvor det er muligt og bruge sms, hvor det er hensigtsmæssigt. Noget jura er vi nødt til at bruge plads på, da det er lovbefalet, men mange af ideerne vil vi tage med i vores løbende forbedringer af al vor medlemskommunikation.


SKATs ungeside: skat.dk/unge

Vil du logge ud?

Du har været inaktiv et stykke tid - vil du forblive logget ind?

Logger ud om
02:00