Lasse B

Et mindfuldt karatehug mod ledighed

07. marts 2013

Kina, Indien, Brasilien, Rusland vækster og er på alles læber. Japan er glemt. 20 års stagnation og nu også tsunami. Hvad gør en arbejdsløs cand.mag. i japansk? Martin Fischer brugte sin coach og sin genbo.

 Af Hans Jørgen Wulff, kommunikationskonsulent i MA

Det skulle lige være Me & My, da de hittede i halvfemserne, eller Tiger, da de åbnede en butik i Osaka, men ellers er der ikke mange danske virksomheder, der ekspanderer på det japanske marked. Den tid er ovre. Nu er det Kina, der trækker. De store som Carlsberg, Novo Nordisk, Lundbeck og Lego har for længst etableret sig, så Martin Fischer måtte se sig om efter andre jobmuligheder, nu da han havde valgt et meget snævert fag- og sprogområde og stod færdiguddannet i 2005.

Løntilskud og praktik – og så ledighed

I seks år arrangerede Martin japanske fagtekniske studiebesøg til Fyn med afsæt i Svendborg Kommune, men så kom finanskrisen. Martin blev opsagt. Det offentlige havde ikke længere brug for japanske kompetencer, så han måtte rette opmærksomheden mod det private.

– Som ledig var jeg heldig at deltage i et coachforløb hos Heidi Simonsen i Odense, hvor jeg fik fokus på de tre spor, som jeg søgte job indenfor, nemlig turisme, den sociale sektor og Japan. Jeg kunne godt finde job på de to første områder, men ingen var slået op i det sidste. Alligevel syntes Heidi, jeg skulle satse på Japan. Det bed jeg mærke i, fortæller Martin. – Det var et uventet råd, som overraskede mig, når der ingen job var at få. Men jeg måtte respektere hendes råd og kastede mig over mit netværk.

På vej til drømmejobbet

Belejligt nok var Martins genbo bestyrelsesformand i Eksportforeningen, der med sekretariat i Silkeborg har 500 medlemsvirksomheder. Genboen introducerede Martin, som startede i fire ugers virksomhedspraktik, hvor han skulle lokalisere virksomheder og brancher, der eksporterede til Japan.

Og så gik det slag i slag. Martin lavede markedsundersøgelser for vindmøllesektoren, var med på messe i Tyskland, hvor han mødte en masse danske udstillere, heriblandt én på Svendborgkanten i nærheden af Martins bopæl. De ville gerne se ham til en samtale.


Verdens længste vindmøllevinge på 83 meter. Martin Fischer til højre. Foto: Bue Tok Brammer

Firmaet SSP Technology, som designer vindmøllevinger og har godt 10 år på bagen, ansatte Martin i et fire ugers praktikforløb. Fredagen da det udløb, blev Martin ansat i en ordinær stilling om mandagen.

– Det er da lidt paradoksalt at få job, der hvor jobbet ikke er slået op, griner Martin. Min ledighedsstrategi har taget afsæt i min store passion karate, som man kan kalde ”mindfulness i bevægelse”. Jeg har kombineret krop og sind og har på den måde undgået ledighedsstress. Jeg har kunnet sige ”pyt med dét”, hvis alt andet har slået fejl.


Hvordan sælger man vindmøller i Japan? Martin Fischer er ikke japanolog for ingenting. I Japan bruges tegneserier, MANGA, også til at sælge produkter. Her er en ”vindfe” i samtale med SSP’s grundlægger Flemming Sørensen om fordelene ved en vindmøllevinge fra SSP Technology. MANGA af ”Cybermanga – Kohei & Tsugumi Nishino”

Vil du logge ud?

Du har været inaktiv et stykke tid - vil du forblive logget ind?

Logger ud om
02:00