Lasse B

Hvordan skal man være klædt på til jobsamtalen?

14. juni 2012

Camilla, nyudklækket cand.scient. i geografi fra Københavns Universitet, havde nøje forberedt sit tøjvalg – ligesom al anden forberedelse til ansættelsessamtalen i en kommune.

Af Hans Jørgen Wulff, kommunikationskonsulent i MA

”Jeg skulle både arbejde hjemme på kontoret og ude i marken. Så hvordan skulle jeg med mit tøj signalere begge dele og samtidig udstråle modenhed og autoritet?” fortæller Camilla. ”Det blev til flade sko, cowboybukser, blazerjakke ovenpå en T-shirt med lidt print og håret sat op i hestehale – ikke knold. I hånden en lille mappe med min bacheloropgave, mit speciale, min ansøgning og mit cv påhæftet to gule lapper med de to spørgsmål, jeg havde forberedt.”

Det starter med ansøgningen

Henrik Schroll Graae, konsulent i MA, hjalp Camilla med ansøgningen. ”Vi oplever et stigende antal medlemmer, som synes jobsamtalen er svær. Så forhåbentlig kan Camillas historie inspirere, for det handler om at være klædt på i dobbelt forstand,” udtaler Henrik Schroll Graae. ”Hun havde skrevet en god ansøgning, men hun manglede at adressere den sprogligt til kommunen, så de kunne se, hun skrev direkte til dem.”

Det starter altså med sparring på ansøgningen, videre med en opringning til kommunen for at høre nærmere om jobbet og også lige køre forbi en dag og se bygningen og finde den rigtige indgang. Og det slutter med et jobmatch. Kommunen har ansat Camilla i hendes drømmejob. Der var 55 ansøgere, hvoraf fem kom til samtale.

”Det var en intensiv uge med forberedelse. Jeg læste op på fagligt stof fra mit studium, surfede kommunens hjemmeside igennem og satte mig ind i deres organisationsstruktur, læste op på forvaltningsloven, spurgte gamle studiekammerater om mine dårlige og gode sider, og så kørte jeg spørgsmålene og svarene igennem hovedet hele tiden. Når jeg sad i toget, så tv eller spiste.”


Prøv en virtuel jobsamtale på Candportalen og få individuel feedback


Jobsamtalens drejebog

Havde man været den berømte flue på væggen, havde man oplevet en mandag i kommunens mødelokale sådan her:

”Værsgo og sid ned. Var det svært at finde? Drikker du kaffe eller te?”

– obligatorisk åbningsreplik. Camilla bad om et glas vand.

”Vi vil godt lige starte med at fortælle om kommunen, om vores opgaver og hvem du skal arbejde sammen med.”

– fint nok at de lægger ud. De sad fire: chefen, en afdelingsleder og to kolleger, Camilla skulle arbejde sammen med. Hun falder til ro og mærker, hun kan koncentrere sig mere om indhold end form. Er sig bevidst, at hun er smilende og har et åbent kropssprog.

”Så vil vi godt vide, hvorfor du har søgt jobbet?”

– den var selvfølgelig ventet. Camilla svarer som hun har øvet oppe i hovedet masser af gange. Det skaber ro.

”Du er jo nyuddannet, kan vi se, så du har jo ikke så meget erfaring bortset fra dit studiejob?”

– den var også ventet – og dermed forberedt. Camilla fortæller, at så kan hun noget andet, at hun i kraft af at være nyuddannet brænder efter at komme i gang og bruge sine kompetencer, at hun som ny er mere åben og at hun også har ting at bidrage med – ikke mindst fra sit studiejob i Danmarks Naturfredningsforening – en interesseorganisation, som blandt andet udfordrer kommunernes planlægning i krydsfeltet miljø, natur og udvikling.

”Kan du nævne nogle af dine dårlige sider?”

– ja, den måtte jo også komme. Camilla ved at hun af og til kan glemme ting, hvis der er mange informationer og deadlines hun skal nå. Hun er dog også klar over at hun bruger en simpel teknik med at skrive tingene ned, få struktur på dem og være sikker på at nå deadlines – noget som hendes studiekammerater var med til at gøre hende opmærksom på. Hendes måske kommende kollega smiler, Camilla bliver usikker, men den reddes hurtigt, da kollegaen fortæller, at sådan har hun det også.

”Har du selv nogle spørgsmål her til sidst?”

– så skal de gule lapper i brug. På den ene har Camilla skrevet: ”Hvordan vil I tackle denne konkrete opgave, når I skal i gang med den?” Og: ”Hvordan forventer I, at samarbejdet skal foregå på tværs af afdelingerne?” På den anden lap har Camilla lavet en liste over, hvad hun skal huske at fremhæve.

Ledig? Så kan jeg starte med det samme!

Camilla blev bekræftet i det rigtige jobmatch for hende: opgaveløsningerne, kommunens værdier på området og de personlige relationer. Kemien passede. Og allerede torsdag samme uge fik Camilla den glædelige besked.

”Vi snakkede også til samtalen om, at jeg var ledig. Men det blev vendt til en fordel: Jeg kunne jo starte med det samme. Alt i alt var det en meget behagelig samtale, og jeg havde endda overskud til uopfordret at tage et stykke frugt,” slutter Camilla.

Vil du logge ud?

Du har været inaktiv et stykke tid - vil du forblive logget ind?

Logger ud om
02:00