Lasse B

Jeg kom simpelthen bare forbi

13. december 2010

Mads Thomsen er 37 år og cand.mag. i russisk og tjekkisk fra Århus Universitet 2004. I dag arbejder han som marketingkoordinator i Grene Nordic i Skjern.

“Da jeg blev færdig, søgte jeg arbejde over det meste af landet, men jeg brugte også et par dage til en målrettet indsats langs den jyske vestkyst. Ca. 40 mindre og mellemstore virksomheder, fra Glyngøre til Esbjerg, blev det til. Ca. 10 af dem havde jeg udvalgt på forhånd, men resten var spontane besøg.

Jeg havde ikke på forhånd varslet mine besøg – jeg kom simpelthen forbi. Og jeg er i dag sikker på, at virksomhederne havde takket nej til mit besøg, hvis jeg havde skrevet til dem først. En cand. mag. kan på papiret være svær at passe ind i en virksomheds aktiviteter. Derfor var det afgørende at få lejlighed til at forklare sig personligt og med det samme.

Fik tre seriøse jobtilbud
Jeg blev overalt venligt modtaget, og så godt som alle steder opnåede jeg at få en samtale, typisk med en direktør. Resultatet: Tre seriøse jobmuligheder, der endte med ansættelse i A/S P. Grene. Jeg valgte at gå målrettet efter denne region, for det var min erfaring med virksomheder langs østkysten, at de er vante til at modtage et stort antal uopfordrede henvendelser og derfor sværere at få kontakt med. Vestpå derimod bliver virksomhederne mildest talt ikke bestormet af ansøgere, men var nysgerrige efter at høre, hvad jeg havde på hjerte. Ofte blev jeg endda opfordret til at kontakte andre lokale virksomheder, som min kontaktperson mente kunne være interesserede.

Hvad kan en cand.mag. i tjekkisk og russisk tilbyde en virksomhed?
Det er en udfordring for en cand.mag. at sælge sig selv til de mindre virksomheder. Selvfølgelig repræsenterer en sprogbaggrund nogle kvalifikationer – for mig russisk og tjekkisk – som en virksomhed umiddelbart kan forholde sig til. I sidste ende er det dog kompetencerne, det kommer an på. Altså om jeg som cand.mag. er i stand til konkret at bruge min baggrund til fordel for virksomheden. Det er først og fremmest evnen til – efter en indkøringsperiode og evt. efteruddannelse – at analysere en markedssituation, en webstrategi eller virksomhedens salgsmateriale. Dernæst er det at kunne arbejde struktureret på at forbedre det felt, som er under analyse. I mit tilfælde fik jeg struktureret virksomhedens produktdatabase og salgstekster, så de nemmere og billigere kunne versioneres til andre sprog, hvilket gjorde det hurtigere og billigere for virksomheden at få adgang til nye markeder. Desuden fik jeg outsourcet oversættelsen til udlandet. Det sparede virksomheden store beløb.

Fra dag ét: Hvilken forskel kan du gøre for virksomheden
Det kræver en indkøringstid for en cand.mag. at blive en værdifuld arbejdskraft. Det ved du selv, men det ved virksomheden ikke! Fra starten skal du derfor have en idé om og formulere, hvordan du kan gøre en forskel i virksomheden fra dag ét. Derudover skal du løbende undersøge og kommunikere, hvad der kunne ligge af fremtidige opgaver, og hvordan potentialet kan udvikles og udnyttes. Andre kompetencer kommer helt naturligt til – og vil accelerere – efterhånden som du lærer virksomheden og branchen at kende. Det gælder om klart at definere og bevise over for virksomheden, hvad en cand. mag. har at tilbyde til forskel fra fx en kommercielt uddannet person.”

Vil du logge ud?

Du har været inaktiv et stykke tid - vil du forblive logget ind?

Logger ud om
02:00