Lasse B

Kaospilot Kasper Zederkof

02. november 2011


Foto Stefan Kai Nielsen

Kasper Zederkof, 29 år og projektleder i DR

Hvorfor Kaospilot?
Jeg havde et hav af ideer til ting, jeg gerne ville udrette, men jeg manglede værktøjerne til at føre ideerne ud i livet. Så jeg valgte at blive Kaospilot, fordi jeg var meget tiltrukket af den ’learning by doing’ tilgang som kendetegner uddannelsen. Den passer utroligt godt til personligheder, der som jeg bare brænder for at komme i gang.

Hvad har du brugt uddannelsen til?
Jeg udvikler koncepter til events baseret på tv- og radioprogrammer. Det kan fx være Store Nørd Camp, DM i brætspillet Borgen eller P6 Beat Live. Og jeg arbejder som freelance konsulent, hvor jeg afholder workshops i ideudvikling og projektledelse, for blandt andre Artlab/Dansk Musiker Forbund og Kollegie Konsulent Ordningen/DTU.

Hvilke kompetencer har du fået med dig fra uddannelsen?
Jeg har lært og oplevet meget som Kaospilot. De ting jeg har lært sidder på rygraden og er i mange tilfælde blevet en del af min personlighed. Det er fx at være anerkendende og konstant udfordre mig selv til at se ting fra nye vinkler. Det væsentligste for mig er ikke, at jeg har lært en masse værktøjer og teorier at kende, men at jeg har lært, hvordan jeg skal bruge dem. Og det gør jeg. I mit daglige arbejde udnytter jeg det, jeg har lært om kommunikation, organisationsteori og systemisk tænkning. Jeg bruger min evne til at tænke kreativt og formidle visuelt, ligesom jeg aktivt benytter konstruktiv feedback som et middel til udvikling.

Lad mig give et eksempel. Jeg er netop blevet færdig med at udvikle et Ramasjang brætspil, og i den forbindelse kom mange af mine Kaospilotkompetencer i spil. Jeg brugte blandt andet:

  • Brandanalyse til at finde grundideen til spillet
  • Storytelling til skrive en historie til spillet
  • Leg og designtænkning til at udvikle gameplay til spillet
  • Rapid prototyping for hele tiden at teste mine ideer i virkeligheden
  • Workshop design og facilitering, da jeg inviterede interessenter til at teste og videreudvikle spillet
  • Konstruktiv feedback til at udvikle og skærpe ideer
  • Markedsanalyse og forretningsmodel til at undersøge, hvorvidt der er et marked for spillet
  • Kommunikation og præsentationsteknik i forbindelse med forhandlinger med producent.


Hvor ser du dig selv om tre år?
Jeg håber på at have spillet en vigtig rolle i at skabe en stærk kultur for events i DR. Jeg er formodentlig i fuld sving med at udvikle nye events, eller også har jeg kastet mig over min drøm om at lave radio. Ja, jeg laver helt sikkert radio om tre år!

Vil du logge ud?

Du har været inaktiv et stykke tid - vil du forblive logget ind?

Logger ud om
02:00