Lasse B

Kom godt i gang

10. februar 2011

Af Julie Mathiesen, freelancejournalist

LinkedIn
Et godt sted at starte er LinkedIn. Det henvender sig til dit professionelle netværk, og din profil fungerer som ét langt cv. Den er søgbar for andre, så det er vigtigt at få så mange data med som muligt om dit nuværende og dine tidligere job, uddannelser og generelle kompetencer.

Er du nyuddannet eller af anden grund kun har få punkter på dit cv, så kig grundigt på dit fritidsliv og dit studiejob. Har du haft ansvar og løst opgaver, der har givet dig værdifulde kompetencer, så skriv dem endelig på. Generelt skal et LinkedIn-cv være funktionsopdelt og ikke kun en liste over jobtitler og navne på arbejdsgiver, for det er kompetencerne, der tæller.

Husk et billede på LinkedIn og hold profilen opdateret, for søgefunktionerne lægger automatisk de senest opdaterede øverst; fordi maskinen antager, at det er de mest aktive profiler. Vil du gerne findes af fx rekrutteringsfirmaer, så gå på opdagelse i andre brancherelaterede profiler og få de vigtigste nøgleord med på din egen profil fx facilitering, GIS, CSR eller kvalitative undersøgelser.

– Linkedin er et meget interessant medie for begge sider af jobsamtalebordet, fordi der er så mange funktioner, understreger Charlotte Østergaard Jørgensen fra Digital Works:

– Deltag i de faglige og brancherelaterede communities dvs. grupper og netværk. Her kan du demonstrere dine kompetencer ved at dele din viden og dine erfaringer med andre. Lav en powerpoint-præsentation af dig selv og distribuer den via Slide Share, så du også lægger præsentationen på din LinkedIn-profil. Og dine tweets fra din Twitter-konto kan du også køre ud via LinkedIn, forklarer Charlotte Jørgensen og fortsætter:

– LinkedIn har en jobsektion, der automatisk foreslår job ud fra ens profil. Og på de forskellige LinkedIn-grupper er der nu kommet tilgængelige job boards, der fungerer som digitale opslagstavler med et stigende antal opslåede stillinger. Desuden har LinkedIn nu udvidet virksomhedsprofilerne, så man som privatprofil kan følge en virksomhed, se nyansættelser, ydelser mm.

Endelig kan man også anbefale hinanden, og anbefalingerne lægger sig automatisk på det relevante sted i ens profil dvs. cv, og når fx Google kun slår deres ledige stillinger op på LinkedIn, så fremgår det ofte, at de udelukkende er interesserede i kandidater med anbefalinger. Alt netværk handler om at give, så start med at anbefale andre og vær ikke bange for at spørge relevante relationer om at anbefale dig.

»» www.linkedin.com og www.slideshare.net

Twitter
Har du hørt en lille fugl synge om et spændende job? Så kan det være et såkaldt tweet – en besked via Twitter. Det er et såkaldt mikroblogging system, hvor man via computeren eller sin smartphone sender beskeder på op til 160 tegn. Man følger hinanden uden at skulle godkendes, så her kan du følge HR-chefen og selve den virksomhed, du gerne vil ansættes i, for nyheden om ledige stillinger eller nye tiltag kan sagtens komme ud som et tweet.

Følg også de eksperter eller de fremtrædende personer inden for dit fag, som du gerne vil lære noget af eller hvis tweets du vil kommentere på for derigennem at gøre dine egne kompetencer tydelige for omverdenen. Del kun links, der er relevante for dine followers, som de kaldes, og husk at du efterfølgende kan lede efter personerne på LinkedIn og ad den vej gøre relationen en tand stærkere.

»» www.twitter.com

YouTube
På YouTube deler du videoer med resten af verden. Brug mediet til at lægge din egen præsentation ud fx som foredragsholder eller med mere kreative indslag, hvor du demonstrerer dine måske mindre faglige men dog betydningsfulde kompetencer.

»» www.youtube.com

K-Forum
Kommunikationsforum er et socialt medie for mennesker indenfor – ja, kommunikationsbranchen. Brug det til at linke til andre, del din viden ved at udgive artikler og følg med i, hvad der rører sig på netop dét marked. Her er også en opslagstavle med ledige stillinger. Det kræver ikke godkendelse, så selvom du kun er nysgerrig eller på vej ind i branchen, kan du sagtens oprette en profil.

»» www.kommunikationsforum.dk

Facebook
Mange foretrækker at holde privatlivet på Facebook og det professionelle liv på fx LinkedIn. Det behøver ikke at være så strengt opdelt, men start med at lukke din profil for offentligheden og vær meget bevidst om, hvem du giver adgang. Skal chefen fx kunne se dine private venner? Meld eventuelt tydeligt ud, at du ikke har lyst til at blive tagget på billeder fra nytårsfesten eller badeferien.

»» www.facebook.com

Alerts
På flere medier bl.a. Twitter og især Google kan du abonnere på såkaldte alerts. Du angiver selv søgeordet, og når det dukker op på den ene eller den anden platform, så får du besked. På den måde kan du følge med i faglige diskussioner og i branchen generelt uden manuelt at søge en lang række twittere eller bloggere igennem.

»» www.google.dk/alerts

Blogs
Opret din egen blog på et af de etablerede steder som eksempelvis Blogger.com

Skriv om så specifikke emner som muligt fx dit speciale og deltag i debatten på andre fagrelevante blogs. Det er en måde at dele og vise andre dine særlige spidskompetencer.

»» www.blogger.com

Uanset hvor mange medier du bevæger dig ud på, så er den overordnede idé at præsentere et mere helt billede af dig selv. Derfor linker du naturligvis indbyrdes mellem de digitale platforme. Og i din e-mailsignatur gør du opmærksom på dine profiler, så du får mere trafik på siderne og dermed mere af den gode, kontrollerede opmærksomhed.

Overalt hvor du blogger, tweeter eller debatterer, så overhold altid den uskrevne net-etikette. Hvis ikke for andres skyld så for din egen, så skriv kun ord, der kan tåle at lande øverst i en Google-liste, når din næste arbejdsgiver tjekker, hvem du er.

Info om at opbygge en digital ansøgning og sende den på rette måde:

»» http://mariannesteen.wordpress.com/soegjobnet/

Vil du logge ud?

Du har været inaktiv et stykke tid - vil du forblive logget ind?

Logger ud om
02:00