Lasse B

Når der går hul på min trygge studieboble

21. maj 2014

Efter at folkeskolen og lægerne har været en tur under regeringens reformrundsav, er det nu universiteternes tur til at få en tur i den varme stol.

Af stud.scient.soc. Line Toft Sørensen

Som lægerne og folkeskolelærerne skal universiteterne være både hurtigere og billigere, mens  de samtidig skal levere et system i verdensklasse.

Et af forslagene til den nye universitetsreform er, at der skal luges ud i de uduelige uddannelser –  de uddannelser som ikke har nogen relevans for erhvervslivet.

Fremover skal der være en skarpere rød tråd mellem de lange videregående uddannelser og det arbejdsmarked, der venter universitetsstuderende efter endt eksamen.

Universiteterne siger pænt nej tak! De vil ikke dikteres af erhvervslivet, hvad der skal undervises i. Universitetet er en ramme for faglig fordybelse.

Som den klassiske lus mellem to negle står de studerende – os det hele handler om. Men også os, for hvem der nu er gået så tilpas meget politik i den, at gennemskueligheden er minimal. Hvad det hele handler om er blevet lidt sløret – i hvert fald for mig.  Det jeg kan forholde mig til er min egen virkelighed som studerende på 8. semester.

Her begynder panikangsten stille og roligt at melde sig.

Panikken over, at der inden længe vil blive prikket hul på min trygge studieboble og lader mig alene i frit fald med kun et eksamensbevis, dagpenge og erfaringer nedskrevet i flotte ord på mit cv at klynge mig til. For jeg ved da ikke, hvordan man varetager et fuldtidsjob? Mig bekendt har det ikke været en del af de uendelige pensumlister, jeg har pløjet mig igennem.

Og uden at starte et øredøvende bifald for regeringens forslag om i højere i grad at lade erhvervslivet diktere udvalget af universitetsuddannelser, så er dele af ideen måske slet ikke helt dum?

På dørtærsklen til mit nye voksenliv, hvor det forventes, og jeg selv forventer at kunne varetage et fuldtidsjob, kunne jeg da godt bruge et råd eller to om, hvordan jeg undgår at banke hovedet mod muren og blive væltet omkuld i en 37+ timers arbejdsuge.

Min pointe er, at jeg godt kunne bruge en lille bid af virkeligheden indlagt i min ellers meget teoretiske uddannelse.

Ved at gøre erhvervslivet til en medspiller i universitetsuddannelserne kunne de store teoretiske tilgange, der skal forklare, hvordan det virkeligt ser ud, måske rent faktisk ses i et virkeligt perspektiv?

Vil du logge ud?

Du har været inaktiv et stykke tid - vil du forblive logget ind?

Logger ud om
02:00