Eksamensangst: 6 råd til den mundtlige eksamen

Det er den mundtlige eksamen, flest studerende synes er skræmmende. Det viser erfaringer fra Studenterrådgivningen. Men der er flere ting, du kan gøre for at forberede dig og håndtere din angst.

 

  1. Planlæg turen til eksamenslokalet dagen før, så du ikke kommer for sent eller for tidligt. Kommer du sent, bliver du stresset, og kommer du tidligt, opbygges din nervøsitet. Tal med andre, hvis det er godt for dig. Det er også helt ok at være reserveret inden en eksamen og bare lytte til noget musik eller en beroligende app, lige inden du skal op.
  2. Det er helt normalt at være nervøs. De fleste er det. Eksaminator og censor er vant til nervøse studerende. Og deres ønske er ikke at udnytte din nervøsitet, men at holde dig på den faglige bane. Så hvis nervøsitet fylder i starten eller vælter op i dig undervejs, så sig det højt til eksaminator og vejleder, så du ikke skal bruge energi på at skjule det. Åbenhed gør det nemmere både for dig og for dem.
  3. Det er okay at sige ’det kan jeg ikke huske lige nu’, og føre samtalen hen til et emne du ved mere om.
  4. Det er helt okay at bede om at få gentaget et spørgsmål, du ikke forstår.
  5. Hvis klappen går ned, så sig det højt. Så ved eksaminator og vejleder det, og de kan hjælpe dig ved at give dig ro og stille andre spørgsmål.
  6. Det er ok, hvis du får et panikanfald eller kommer til at græde under eksamen. Det er bare nerver. Du har ikke mistet noget grundlæggende. Dine evner, viden og styrker er intakte. Træk vejret, mærk dine fødder, og vend stille og rolig tilbage. Og selvom eksamen ikke bliver den bedste i dit liv, er det ikke en katastrofe. Du har stadig mange muligheder foran dig. Meget godt venter dig. Og nu er det overstået.

Træk vejret. Ro på. Det skal nok gå ♥

 

Mere hjælp til eksamensangst

Du kan finde mange flere tips i Studenterrådgivningens pjece Eksamen

Vil du have hjælp her og nu, kan du altid chatte eller skrive til Psykiatrifonden om din angst. De har også metoder og øvelser til mestring af angst og uro

Download også Studierådgivningens app ’Eksamenshjælp’ med konkrete tips og beroligende øvelser. Så har du altid hjælp lige ved hånden.