Syddansk Jobfair 2019 blev afholdt i Ridehuset på Frederiksberg Slot i København.

Over 300 kandidater var forbi Syddansk Jobfair i København

29. januar 2019

Kan det betale sig at tage på jobmesse? Svaret er et rungende ja, hvis man spørger de kandidater og virksomheder, som deltog i Syddansk Jobfair søndag den 27. januar.

Over 300 højtuddannede kandidater lagde vejen forbi Frederiksberg Slot i København, hvor de kunne gå i dialog med 23 forskellige virksomheder og arbejdspladser fra Region Syddanmark. Heriblandt  Danfoss, Sikkerhedsstyrelsen, UC Syd, Spillemyndigheden, Rambøll og Gældsstyrelsen.

“Jeg vidste faktisk ikke, hvad vi skulle forvente, men jeg er virkelig positiv. Vi har snakket med rigtig mange gode kandidater, der kunne være relevante for os,” siger HR konsulent Line Orloff Christensen fra Gældsstyrelsen.

Maria Rasmussen (tv.) er taget fra Odense til København for at møde de syddanske virksomheder. Her udveksler hun idéer med MA’s karriererådgiver Sidsel.

Medlemmer klædt på til bootcamps
I ugerne op til Jobfair afholdt MA forberedende bootcamps i Odense og København, hvor medlemmer bl.a. kunne få gode råd til, hvordan de kunne researche på virksomhederne og præsentere sig selv.

“Vi havde en rigtig god dag på bootcampen, hvor alle deltog aktivt. Jeg blev inspireret til, hvad jeg kunne spørge virksomhederne om, og har efterfølgende researchet på dem, der er interessante for mig,” siger 39-årige Maria Rasmussen, som er cand. mag. i antropologi og mellemøststudier og bor i Odense.

“Jeg tænker, at jeg er foran på point, fordi jeg allerede bor i Syddanmark. Og jeg har et stort netværk, især på Fyn. Det kan kun komme den enkelte virksomhed til gode,” slår Maria fast.

Den personlige kontakt er vigtig
Andre er med på Jobfair, fordi de overvejer at flytte, hvis jobbet er der. En af dem er Frederik Rostrup, som går rundt på messen med sin kæreste. 

Frederik Rostrup er taget med til Syddansk Jobfair, fordi han overvejer at flytte til Syddanmark med sin kæreste.

“Vi er her for at få den personlige kontakt med virksomhederne. Det er vores succeskriterium – at finde steder, hvor vi kan mærke, at dér vil vi virkelig gerne arbejde. Og her på messen har jeg det faktisk sådan med 4-5 virksomheder. Det er meget bedre, end jeg havde regnet med, og jeg havde ellers store forventninger! I morgen ringer jeg til dem, jeg har fået kort på,” siger Frederik, der er uddannet civilingeniør og akustiker. 

Skal ansætte mange forskellige profiler
Det er også den personlige kontakt, der gør, at Gældsstyrelsen vælger at bruge en hel søndag i København, fortæller HR konsulent Line Orloff Christensen.

“Jeg synes, det giver værdi at tale med folk, både for dem og os. For når man hører navnet Gældsstyrelsen, får man alle mulige forestillinger om, hvad vi er for en størrelse. Et sted som her kan vi uddybe, hvem vi er. Vi kan fortælle, at vi er en ny styrelse, der er ved at blive bygget op, og at vi ikke bare søger sagsbehandlere og jurister. Vi skal ansætte mange forskellige profiler, for det er vigtigt for os at få en blandet skare af medarbejdere,” siger hun.


Syddansk Jobfair 2019 er arrangeret af foreningen work-live-stay southern denmark i tæt samarbejde med en række a-kasser, faglige organisationer og karriere- og jobcentre. Jobfair er en del af projektet ”Karriere i Syddanmark”, som er støttet af Syddansk Vækstforum. 

Godt at vide inden en jobmesse

Vær velforberedt – vær målrettet
Hvem vil du tale med?
Hvordan vil du gå i dialog?
Hvordan vil du relatere til virksomheden (research!)?
Hvad er dine unikke selling points?
Er dit materiale klar til at blive delt?
Hvad er dine mål og succeskritererier?

Tænk også over..
Din påklædning
Plan for opfølgning efter messen

  • Var denne artikel nyttig?
  • Ja   Nej