Ledighedstal
I august 2024 var 6,35 procent af MA’s medlemmer ledige (omregnet til fuldtidsledige). Det svarer til 4.457 fuldtidsledige personer.
Akademikerne (AC) laver udførlig ledighedsstatistik for hele akademikerområdet. Studér den her.
Ledighed fordelt på fagområde og fag (omregnet til fuldtidsledige fra juni 2024 til augusut 2024)
Procenterne skal ses i forhold til populationens størrelse af MA-medlemmer (antal til venstre i tabellen). Små fag kan dermed få meget høje ledighedsprocenter.
Faggruppe | Antal medl. (august 2024) | Pct. juni 2024 | Pct. juli 2024 | Pct. august 2024 |
ANDET | 2568 | 8,2 | 9,9 | 9,5 |
BUSINESS | 454 | 7,0 | 11,5 | 12,0 |
HUMANIORA | 36010 | 6,4 | 7,3 | 7,2 |
IT | 1065 | 7,0 | 9,4 | 9,4 |
NATURVIDENSKAB | 15104 | 2,4 | 2,8 | 2,9 |
PÆDAGOGIK | 1966 | 5,2 | 6,2 | 6,3 |
SAMFUNDSVIDENSKAB | 7053 | 7,4 | 8,4 | 8,0 |
SUNDHEDSVIDENSKAB | 1326 | 6,5 | 8,3 | 8,2 |
UKENDT | 4637 | 4,4 | 4,8 | 4,6 |
Fagområde | Antal medl. (august 2024) | Pct. juni 2024 | Pct. juli 2024 | Pct. august 2024 |
AKTUAR | 44 | 4,1 | 9,2 | 7,4 |
AMERIKANSKE STUDIER | 114 | 11,4 | 13,3 | 13,8 |
ANDEN SUNDHEDSVIDENSKAB | 75 | 7,6 | 9,0 | 9,8 |
ANDET | 2461 | 8,3 | 10,1 | 9,7 |
ANDET NATURVIDENSKAB | 25 | 7,0 | 5,9 | 5,7 |
ANDRE AKADEMISKE UDDANNELSER | 99 | 4,9 | 5,2 | 5,9 |
ANDRE SPROG | 26 | 7,0 | 6,8 | 3,8 |
ANVENDT KULTURANALYSE | 102 | 9,2 | 9,4 | 12,6 |
ARABISK OG ISLAMSTUDIER | 117 | 3,7 | 4,1 | 3,8 |
ARBEJDSLIVSSTUDIER | 62 | 6,5 | 12,5 | 8,3 |
ARIKASTUDIER | 64 | 3,6 | 5,0 | 4,9 |
ARKITEKTUR | 31 | 19,7 | 17,0 | 5,8 |
ARKÆOLOGI | 880 | 4,3 | 5,2 | 5,7 |
ASIENSTUDIER | 22 | 20,7 | 21,1 | 11,5 |
ASTRONOMI | 124 | 4,7 | 4,1 | 3,6 |
AUDIOLOGI | 61 | 1,8 | 3,6 | 2,9 |
AUDIOLOGOPÆDI | 593 | 2,9 | 5,6 | 4,3 |
BA HUM | 3389 | 9,1 | 10,7 | 11,3 |
BA NAT | 885 | 4,1 | 5,4 | 6,1 |
BA SAMF | 795 | 12,2 | 12,2 | 11,6 |
BA SUND | 227 | 8,2 | 11,0 | 10,6 |
BIO OG SCIENCE | 225 | 5,0 | 5,3 | 5,3 |
BIOKEMI | 779 | 1,9 | 1,9 | 2,4 |
BIOLOGI | 4235 | 1,8 | 1,8 | 2,0 |
BIOMEDICIN | 97 | 3,0 | 5,2 | 3,9 |
BYPLANLÆGGER | 68 | 3,0 | 3,0 | 1,6 |
COGNITIVE SCIENCE | 19 | 7,3 | 11,2 | 20,2 |
CULTURE COMMUNICATION AND GLOBALIZ | 61 | 14,1 | 20,4 | 24,2 |
DANSK | 4272 | 4,5 | 4,9 | 4,7 |
DATA SCIENCE | 20 | 25,8 | 34,4 | 18,4 |
DATALOGI | 901 | 2,0 | 2,3 | 2,3 |
DESIGNLEDELSE | 56 | 6,4 | 6,2 | 6,2 |
DESIGNSTUDIER | 16 | 15,3 | 8,4 | 17,6 |
DEVELOPMENT AND INTERNATIONAL RELA | 55 | 17,6 | 22,5 | 20,5 |
DIDAKTIK | 124 | 1,9 | 3,7 | 3,8 |
DIDAKTIK – MATERIEL KULTUR | 70 | 10,0 | 8,9 | 9,3 |
DIGITAL DESIGN | 68 | 12,5 | 19,5 | 23,6 |
ENGELSK | 3190 | 5,4 | 5,8 | 5,9 |
ENVIRONMENTAL SCIENCE | 17 | 3,1 | 9,6 | 5,9 |
ERHVERVSSPROG OG INTERNATIONAL VIR | 435 | 4,8 | 6,7 | 7,8 |
ERHVERVSØKONOMI | 206 | 6,5 | 11,7 | 11,7 |
ETNOGRAFI/ANTROPOLOGI | 1341 | 6,0 | 6,3 | 6,8 |
EUROPASTUDIER | 105 | 12,0 | 12,6 | 11,7 |
EUROPÆISK ETNOLOGI | 283 | 6,3 | 6,8 | 7,1 |
EUROPÆISKE STUDIER | 16 | 11,8 | 9,6 | 6,0 |
FARMACI | 59 | 0,7 | 0,0 | 0,0 |
FILM- OG MEDIEVIDENSKAB | 1442 | 7,1 | 8,3 | 8,4 |
FILOSOFI | 1117 | 7,6 | 7,6 | 7,1 |
FOLKESUNDHEDSVIDENSKAB | 501 | 6,9 | 9,1 | 8,4 |
FORVALTNING | 92 | 2,9 | 3,9 | 5,4 |
FRANSK | 619 | 2,8 | 2,7 | 2,5 |
FYSIK | 1241 | 1,3 | 1,4 | 1,8 |
GENEREL PÆDAGOGIK | 83 | 15,3 | 24,1 | 20,2 |
GEOGRAFI | 914 | 2,4 | 2,5 | 2,4 |
GEOLOGI | 744 | 1,3 | 1,7 | 1,9 |
GLOBAL SUNDHED | 20 | 21,1 | 15,2 | 14,9 |
GLOBALE OMRÅDESTUDIER | 95 | 11,3 | 14,4 | 16,4 |
GRØNLANDSKE OG ARKTISKE STUDIER | 18 | 0,0 | 4,5 | 9,5 |
HISTORIE | 4042 | 5,8 | 6,0 | 5,6 |
HUMAN RESOURCE MANAGEMENT | 72 | 8,8 | 14,9 | 12,0 |
HUMAN SECURITY | 43 | 15,8 | 14,2 | 14,2 |
HUMANBIOLOGI | 76 | 5,2 | 2,7 | 3,6 |
IDEHISTORIE | 263 | 6,4 | 6,0 | 6,0 |
IDRÆT | 1481 | 4,0 | 5,2 | 4,5 |
INFORMATIONSVIDENSKAB | 126 | 6,3 | 9,3 | 8,9 |
INFORMATIONSVIDENSKAB OG KULTURFOR | 93 | 8,9 | 10,1 | 14,0 |
INTERAKTIVE DIGITALE MEDIER | 79 | 16,4 | 16,1 | 16,1 |
INTERKULTURELLE STUDIER | 96 | 13,2 | 15,6 | 15,3 |
INTERNATIONAL SIKKERHED OG FOLKERE | 54 | 7,0 | 10,2 | 9,5 |
INTERNATIONALE STUDIER | 58 | 12,2 | 22,4 | 25,6 |
INTERNATIONALE UDVIKLINGSSTUDIER | 303 | 4,1 | 4,0 | 4,6 |
IT | 112 | 4,2 | 4,1 | 4,1 |
IT LEDELSE | 42 | 12,2 | 17,9 | 20,9 |
IT LÆRING OG ORGANISATORISK OMSTIL | 73 | 7,1 | 15,2 | 16,7 |
IT OG KOGNITION | 21 | 9,1 | 10,3 | 7,3 |
IT PRODUCT DESIGN | 15 | 12,7 | 12,4 | 13,3 |
IT, DESIGN OG ORGANISATION | 402 | 4,5 | 6,3 | 4,9 |
IT, KOMMUNIKATION OG ORGANISATION | 90 | 6,3 | 13,8 | 14,3 |
ITALIENSK | 131 | 4,0 | 3,3 | 2,6 |
JAPANSK | 52 | 5,6 | 6,1 | 5,5 |
KEMI | 1172 | 1,7 | 1,8 | 1,6 |
KINASTUDIER | 116 | 3,4 | 4,4 | 6,1 |
KLASSISKE FAG | 275 | 4,7 | 5,9 | 6,9 |
KOGNITIV SEMIOTIK | 33 | 5,6 | 14,0 | 22,6 |
KOMMUNIKATION | 1846 | 6,5 | 7,4 | 7,6 |
KOMMUNIKATION OG IT | 61 | 2,8 | 2,1 | 1,6 |
KONSERVATOR | 119 | 5,4 | 6,0 | 7,3 |
KRIMINOLOGI | 80 | 8,5 | 12,7 | 14,5 |
KULTUR KOMMUNIKATION OG GLOBALISER | 20 | 22,2 | 20,1 | 18,1 |
KULTUR OG FORMIDLING | 982 | 6,9 | 5,7 | 5,8 |
KULTUR- OG SPROGMØDESTUDIER | 223 | 7,9 | 8,2 | 7,7 |
KUNSTHISTORIE | 876 | 7,4 | 7,3 | 8,7 |
LIFE SCIENCES | 150 | 5,6 | 7,9 | 9,1 |
LINGVISTIK | 175 | 7,3 | 9,4 | 7,9 |
LITTERATURVIDENSKAB | 1199 | 8,3 | 7,6 | 8,2 |
LÆRING OG FORANDRINGSPROCESSER | 489 | 5,6 | 9,0 | 8,0 |
MATEMATIK | 1062 | 1,7 | 2,3 | 2,2 |
MEDICIN | 169 | 4,7 | 6,6 | 8,4 |
MEDICIN MED INDUSTRIEL SPECIALISAT | 22 | 7,2 | 9,9 | 8,0 |
MEDIE OG JOURNALISTIK | 212 | 8,7 | 10,7 | 8,9 |
MELLEMØSTSTUDIER | 107 | 10,9 | 8,8 | 11,9 |
MIGRATIONSSTUDIER | 57 | 15,2 | 12,3 | 13,8 |
MODERNE KULTUR | 103 | 22,1 | 26,1 | 30,7 |
MOLEKYLÆR MEDICIN | 42 | 4,4 | 9,8 | 8,1 |
MOLEKYLÆRBIOLOGI | 438 | 3,8 | 3,7 | 4,3 |
MPA/MBA OG ANDRE MASTERUDDANNELSER | 19 | 7,8 | 6,4 | 5,0 |
MUSIK | 1266 | 5,1 | 6,4 | 6,3 |
NANOSCIENCE | 134 | 2,8 | 3,1 | 2,5 |
NATURFORVALTNING | 24 | 7,4 | 11,1 | 13,6 |
NEUROSCIENCE | 27 | 8,0 | 5,7 | 5,8 |
NORDIC URBAN PLANNING | 16 | 22,0 | 36,4 | 38,6 |
NÆRORIENTALSK SPROG OG KULTUR | 55 | 6,0 | 10,6 | 8,4 |
OPLEVELSESDESIGN | 36 | 18,8 | 19,6 | 16,0 |
OPLEVELSESØKONOMI | 225 | 9,1 | 12,4 | 15,2 |
PERFORMANCE DESIGN | 103 | 8,1 | 8,9 | 8,0 |
PLAN BY PROCES | 85 | 3,9 | 3,5 | 3,7 |
POLITIK OG ADMINISTRATION | 34 | 5,0 | 7,9 | 9,7 |
PSYKOLOGI | 969 | 7,2 | 10,6 | 9,3 |
PÆDAGOGIK | 1223 | 4,7 | 4,4 | 5,1 |
PÆDAGOGISK ANTROPOLOGI | 428 | 7,8 | 10,7 | 9,2 |
PÆDAGOGISK FILOSOFI | 185 | 9,3 | 11,8 | 13,0 |
PÆDAGOGISK PSYKOLOGI | 886 | 5,5 | 8,3 | 7,4 |
PÆDAGOGISK SOCIOLOGI | 491 | 6,2 | 8,1 | 7,5 |
RELIGION | 322 | 1,6 | 0,6 | 0,7 |
RELIGIONSSOCIOLOGI | 69 | 1,7 | 2,5 | 2,0 |
RELIGIONSVIDENSKAB | 552 | 8,1 | 9,5 | 6,6 |
RETORIK | 328 | 5,8 | 5,1 | 6,5 |
RUSSISK | 109 | 2,4 | 1,5 | 2,7 |
SAMFUNDSFAG | 756 | 4,0 | 4,1 | 3,2 |
SOCIALT ARBEJDE | 181 | 6,9 | 10,5 | 10,4 |
SOCIALVIDENSKAB | 268 | 7,4 | 7,2 | 5,1 |
SOCIOLOGI | 721 | 8,7 | 9,4 | 9,1 |
SOFTWARE | 18 | 0,0 | 5,0 | 5,6 |
SOFTWAREDESIGN | 16 | 11,0 | 9,6 | 5,9 |
SPANSK | 553 | 4,9 | 5,6 | 5,4 |
SPROGPSYKOLOGI | 173 | 10,0 | 14,2 | 15,4 |
STATISTIK | 150 | 1,9 | 4,2 | 3,7 |
STATSKUNDSKAB | 228 | 4,1 | 8,3 | 8,6 |
SUNDHEDSFAGLIG KANDIDAT | 207 | 8,0 | 8,6 | 8,7 |
SUNDHEDSFREMME OG SUNDHEDSSTRATEGI | 92 | 11,3 | 12,3 | 13,8 |
SUNDHEDSVIDENSKAB | 87 | 3,3 | 6,0 | 3,6 |
TEATER- OG PERFORMANCESTUDIER | 29 | 21,7 | 41,6 | 40,8 |
TEATERVIDENSKAB/DRAMATURGI | 421 | 11,1 | 12,0 | 9,2 |
TEOLOGI | 167 | 5,9 | 5,5 | 5,6 |
TURISME | 100 | 7,6 | 5,8 | 7,5 |
TVÆRKULTURELLE STUDIER | 219 | 11,7 | 10,7 | 10,1 |
TYSK | 750 | 3,7 | 4,2 | 3,1 |
UDDANNELSESVIDENSKAB | 254 | 6,7 | 9,4 | 8,9 |
UKENDT | 4637 | 4,4 | 4,8 | 4,6 |
VIRKSOMHEDSLEDELSE | 21 | 4,8 | 4,8 | 4,8 |
VIRKSOMHEDSSTUDIER | 56 | 1,8 | 1,8 | 2,0 |
VISUEL KULTUR | 133 | 15,8 | 15,9 | 19,0 |
WEBKOMMUNIKATION | 52 | 13,2 | 10,1 | 10,3 |
ÆSTETIK OG KULTUR | 327 | 7,7 | 8,7 | 9,0 |
ØSTEUROPÆISKE SPROG OG KULTUR | 71 | 4,5 | 5,1 | 3,9 |