Persondata i Magistrenes A-kasse (GDPR)

Pr. 25. maj 2018 har hele EU en ny fælles lov om behandling af persondata: Persondataforordningen (GDPR). Formålet med den nye lovgivning er at styrke beskyttelsen af enkeltpersoners personlige oplysninger.

Persondata i Magistrenes A-kasse indhentes, bearbejdes og gemmes kun, når det er relevant og har betydning for vores virke som a-kasse i Danmark. Vi beskytter medlemmernes persondata ved at anvende sikre systemer og kontrollerer ved løbende revision, at persondatalovens bestemmelser om it-sikkerhed bliver overholdt.

Al udveksling af persondata mellem medlemmerne og MA foregår via digital selvbetjening på en sikker platform.

Som a-kasse følger vi lovens bestemmelser om sletning af medlemmernes data, hvilket generelt betyder, at medlemsdata og data om dagpenge mm. slettes 8 år efter ophør af medlemskab. For medlemmer tilknyttet efterlønsordningen kan vi dog først slette data 8 år efter pensionsalderen.

Som a-kasse er vi forpligtet til at udveksle medlemmernes persondata med statslige og kommunale myndigheder efter de regler, som gælder for a-kasser. Dataudvekslingen finder kun sted, når det er relevant for sagsbehandling og håndtering af medlemmernes interesser, og den foretages kun gennem sikrede kanaler.

Vi benytter cookies på MA’s hjemmeside for at tilpasse og forbedre indholdet – læs mere om vores cookie- og privatlivspolitik her.

 

 

  • Var denne artikel nyttig?
  • Ja   Nej