Foto: Oliver Wachenfeld

Anja er humanist i tech-branchen: ”De første to uger var jeg helt lost”

06. december 2018

27-årige Anja Kivac troede egentlig ikke, hun skulle ende som humanist. Men undervejs i sin bachelor på CBS fandt hun ud af, at det var de humanistiske fag, der trak mest i hende.

”Marketing var lidt kedeligt. Det her med at lave marketingplaner og håbe, at de rammer de rigtige. Jeg synes, det var meget mere interessant at finde ud af, hvordan folk tænkte, og hvorfor de opførte sig på den måde, de gjorde,” fortæller hun.

Derfor valgte Anja at tage en humanistisk overbygning i Anvendt Kulturanalyse på Københavns Universitet.

”Men al den negative omtale af humanoira i medierne gjorde mig bange for, om min uddannelse måske ikke ville være så relevant, når jeg var færdig. Så jeg tog blandt andet et valgfag i brugeradfærd på CBS for at give min profil lidt mere kant.”

Et ben i hver lejr
Og det viste sig at være et klogt træk.

”Jeg har et ben i hver lejr, kan man sige. Jeg er humanist, men har samtidig en marketinguddannelse fra CBS, der har lært mig noget om f.eks. SWOT analyser og corporate sprog. Det har klart givet mig en fordel.”

Anjas sammensatte profil fik hende da også hurtigt i job, efter hun havde færdiggjort sin uddannelse i marts 2016.

Første job var i en større dansk NGO, hvorefter hun var en tur forbi det danske forsvar i både uniform og i civil. Det endte dog med at være tech-branchen, der for alvor fik tag i Anja.

Forebygger cyberkriminalitet
Siden februar 2018 har hun arbejdet i Dansk Brand- og sikringsteknisk Institut. Her har hun været tilknyttet det EU-finansierede projekt DOGANA, som går ud på at udvikle et awareness framework til at træne små og mellemstore virksomheder i at forsvare sig mod Social Engineering 2.0 – og derigennem forebygge cyberkriminalitet.

Social Engineering 2.0 er manipulation af mennesker gennem IT-systemer med henblik på at få dem til at foretage bestemte handlinger eller videregive fortrolige oplysninger, som kan kompromittere en virksomhed.

”Jeg har blandt andet været med at udføre de fieldtests, der er i projektet, og været med til at skrive den konkluderende rapport,” forklarer Anja.

Var helt lost de første to uger
Som med andre nye jobs var det dog en stejl læringskurve i starten.

”De første to uger var jeg helt lost. Jeg kendte ikke fagområdet, og der var ikke andre som mig i afdelingen,” siger Anja.

Vendepunktet blev, da hun hørte et oplæg med en verdenskendt Social Engineer.

”Han sagde, at han aldrig havde skrevet et stykke kode i sit liv – men at han var en god menneskekender. Og der gik det op for mig, hvordan jeg passer ind i den her branche. Jeg ved jo noget om brugeradfærd, overvågning og autoriteter, og hvordan mennesket responderer over for det. Pludselig så jeg for alvor koblingen mellem det, jeg kan rent fagligt, og den branche, jeg er endt i.”

Og den kobling er kun blevet stærkere og mere tydelig.

”Tech-branchen er virkelig vokset på mig. Jeg vil gerne efteruddanne mig i f.eks. kunstig intelligens og machine learning for at få en endnu bedre forståelse af den her verden, og hvordan den kan gøre livet nemmere for os mennesker. Det er virkelig vigtigt at have nogen med ombord, der kan forstå og analysere mennesker, da det i sidste ende jo er os, der skal bruge teknologien.”

Anjas råd til humanister, der vil arbejde i tech-branchen

  • Tag kurser og valgfag i user experience og user insights, f.eks. på ITU. Kig også efter gamedesign kurser – der er meget fokus på, hvordan gamification kan være med til at ændre menneskers adfærd. Digital prototyping kunne også være interessant.
  • Lad dig ikke skræmme af overskrifter på stillingsopslag fra tech-virksomhederne. Kig i stedet efter ord som brugeradfærd, indsigt, research, dataindsamling. Humanister har lært at tænke på en bestemt måde med udgangspunkt i mennesket , og det har tech-branchen brug for – nogle gange er det bare ikke formuleret så præcist i et stillingsopslag.
Vil du logge ud?

Du har været inaktiv et stykke tid - vil du forblive logget ind?

Logger ud om
02:00