Beskæftigelsesindsatsen er genoptaget. Ledige skal derfor igen være aktivt jobsøgende. MA kontakter dig direkte ang. møder. Du kan desuden finde svar på mange af dine spørgsmål ved at klikke her. Alle kontorer er fortsat lukket for personligt fremmøde. 

Annika og Alice fandt deres job på LinkedIn

07. august 2018

Annika Hviid Johansson forventede ikke noget, da hun kommenterede på Peter Skjelbos opslag. Men hun tænkte ’hvorfor ikke’! Hun havde været jobsøgende i et par måneder og længtes efter at komme igang.

Peter Skjelbo fra Jysk Fynske Medier havde lagt et opslag op, hvor han søgte en softwaretester. Annika var ikke i hans netværk, men så opslaget, fordi hendes karriererådgiver i MA havde liket det.

Hun tog mod til sig og skrev en kommentar, fik svar tilbage i en privat besked, kom til samtale og fik jobbet. Og ikke nok med det – senere blev hun også kontaktet af en anden interesseret virksomhed, som havde set hendes kommentar.

”Jeg blev meget overrasket over, at jeg fik mit job på den her måde. Når man er jobsøgende, er der så meget fokus på at lave ansøgninger. Man bliver også mindet om at søge på andre måder, men jeg havde slet ikke forventet, at der ville komme en jobsamtale ud af, at jeg skrev to linjer i et kommentarfelt,” siger Annika, som har en BA i engelsk og er cand.it. Hun startede i jobbet som softwaretester i Jysk Fynske Medier i november 2017.

Et fjernt familiemedlem gjorde forskellen
På samme måde er Alice Haugaard meget overrasket over, at det lige var LinkedIn, der blev døråbneren til hendes job som marketingsmedarbejder på Erhvervsskolen Vestjylland.

”Det her med at være aktiv på LinkedIn er jo en af mange ting, man gør, når man er jobsøgende. Jeg havde virkelig ikke regnet med, at det ville give mit et job. Jeg brugte jo det meste af min tid på at sende ansøgninger, så det her med LinkedIn var en bi-ting,” siger hun.

Modsat Annika, der fik job ved at kommentere en andens opslag, var det et af Alices egne opslag, der gav pote. Da hun i august 2017 blev færdig som cand. mag i designstudier, brugte hun LinkedIn til at søge virksomhedspraktik.

”Jeg nåede faktisk at starte i praktik et sted, da jeg pludselig blev kontaktet af min nuværende chef. Han havde set mit opslag på LinkedIn, fordi han var i netværk med et af mine fjerne familiemedlemmer, som havde liket mit opslag. Og han tilbød mig så et reelt job,” fortæller Alice, der dermed afbrød sin virksomhedspraktik før tid.

Alices uddannelsesbaggrund var ikke skræddersyet til stillingen som marketingsmedarbejder, men der var alligevel et match.

”De mente, jeg havde gåpåmodet til at tage nye opgaver. Det var en nyoprettet stilling, så de var åbne for at se på det hele med friske øjne. Og jeg havde trods alt en del kompetencer, der matchede. Jeg kan formidle indhold til sociale medier, skrive artikler og produkttekster, tage billeder, og så er jeg f.eks. også med til at udvikle webshop,” fortæller hun.

Din profil er din digitale klon
Spørger man LinkedIn-specialist Giovanni Niese vil vi se mange flere af den slags match mellem virksomheder og kandidater i fremtiden. En Ballisager analyse fra 2017 viser, at omkring halvdelen af arbejdsgiverne bruger LinkedIn, når de skal rekruttere. Og den andel er meget højere i dag, siger Giovanni Niese.

”LinkedIn får en stadigt mere fremtrædende rolle og vil blive den primære kanal til rekruttering, efterhånden som algoritmen bliver bedre til at matche virksomheder med de rigtige kandidater. Du kan få et kæmpe reach på LinkedIn med mange flere relevante ansøgere. Mange HR-chefer ser på den måde også en besparelse i at bruge LinkedIn,” siger han.

De fleste arbejdsgivere kigger på ansøgeres profiler på både LinkedIn og Facebook, når de skal rekruttere. Giovanni Niese råder derfor alle til at give deres profiler et grundigt gennemsyn.

”Når man får gæster, plejer de fleste at kigge på deres hjem udefra: Er der bananfluer, er der rod? Og er der det, så rydder man op, lufter ud og køber måske en frisk buket blomster. På samme måde skal du se dine profiler udefra og få ryddet op og rettet til, så de viser det bedst tænkelige digitale billede af dig selv. Se dem, der besøger dine profiler, som dine gæster,” siger han og tilføjer:

”Tag chancen!”
Selvom Annika og Alice begge er kommet i job, bruger de stadig meget tid på LinkedIn og på at holde deres profiler opdaterede. LinkedIn er nemlig et fantastisk medie, siger Annika:

”Jeg kan godt lide, at man på LinkedIn indirekte ’voucher’ for hinanden. Folk i ens netværk bliver en slags referencer, som siger god for, at du kan noget – som gør arbejdsgiveren endnu mere overbevist om, at det er dig, han eller hun skal ansætte.”

For mange kan det dog være grænseoverskridende at byde sig til og kommentere på fremmede menneskers opslag, som Annika gjorde.

”Mit råd er at tage chancen. Man tænker – især som nyuddannet – at man ikke matcher 100 procent med kompetencer og erfaring, men kast dig ud i det med selvtillid. Vær opsøgende. Sammenlignet med at skrive ansøgninger kræver det faktisk ikke så meget energi at smide et par linjer i et kommentarfelt,” siger hun – og understreger dernæst Giovanni Nieses pointe: ”Det er så selvfølgelig meget vigtigt, at din profil er opdateret, hvis folk klikker på den. ”

Få styr på din LinkedIn-profil

  • Fokusér: Hvilken faglighed skal din profil pege på? Hvis du både er interesseret i arbejde som kommunikationsmedarbejder og historielærer, må du vælge, hvad profilen skal kunne. Hvis du prøver for meget på én gang, kan det virke utroværdigt.
  • LinkedIn var engang et tilvalg. Nu er det (i hvert fald for akademikere) nærmest et must. Hvis en arbejdsgiver først har fattet interesse, kan du være sikker på, at hun vil google dit navn og finde din profil. Hvis du ikke kan findes – eller din profil tegner et helt andet billede end dit cv – virker det utroværdigt.
  • Ryd op, inden du inviterer gæster indenfor! Før du søger et job (eller blot kommenterer på en virksomheds opslag), så overvej, om din profil er klar til at blive set af en arbejdsgiver. Det er ærgerligt, at vedkommende vurderer dig som useriøs, fordi din profil ikke var skarp nok.
  • Blikfang betyder meget. Formulér en god og rammende overskrift, der fokuserer på, hvad du kan, ikke hvad du er. I stedet for ”cand.mag. i kommunikation”, så skriv f.eks. ”Ordglad historiefortæller, der kan …”
  • Det er ikke nok blot at skrive, hvor du har været ansat og hvornår. Beskriv dine arbejdsopgaver – og husk eventuelt at tilføje dokumenter, billeder eller film til dine enkelte ansættelsesforhold. Du kan også med fordel vælge at få LinkedIn til at gemme dine anbefalinger fra en tidligere chef eller kollega.

Kilde: Kasper Mølgaard, karriererådgiver i MA

MA tilbyder alle medlemmer workshops i LinkedIn – se vores kalender her