Det skal du vide om Design Thinking

25. september 2018

Design Thinking er blevet et af tidens store buzzwords. Og med god grund. For Design Thinking kan bruges i mange forskellige sammenhænge og redde mange virksomheder fra at bruge penge på at udvikle forkerte services, produkter og løsninger.

Essensen i Design Thinking er at tage udgangspunkt i de mennesker, der i sidste ende skal anvende produktet eller servicen. Design Thinking er en proces, som man nogle gange går igennem fra start til slut, som man kan gentage igen og igen – eller som man måske kun bruger dele af.

Hvad er så det vigtigste, du skal vide, så du som medarbejder er klædt på til Design Thinking?

Vi har allieret os med Experience designer i IS IT A BIRD, Pernille Have. IS IT A BIRD blev etableret i 2011 og anvender til daglig Design Thinking principper og metoder i samarbejde med både private og offentlige kunder.

Hør Pernille Have fortælle, hvad det konkret er, Design Thinking kan:

Pernille Have tager os herunder igennem processen i Design Thinking, som er udviklet af Hasso Plattner Institute of Design på Stanford University

Emphatize: Her åbner man op og udvider sin horisont. Man skal bruge sine sanser og ud og se og mærke brugernes behov og adfærd, der hvor de er. Dette sker ikke kun gennem klassiske interviews – mange metoder er i brug. Man kan spørge på forskellige måder, bruge visuelle virkemidler som billedkort m.m. For folk kan sige ét, tænke noget andet og føle noget tredje. Og det er din opgave at finde frem til, hvad den egentlige adfærd og de egentlige behov er. Ellers ender du måske med den forkerte løsning i sidste ende.

Define: Hvad er det så for et konkret problem, vi skal løse. Genovervej og definér udfordringen ud fra den indsigt, du har fået i Emphatize. Spørg dig selv, hvor du kan skabe ægte værdi for dine brugere ud fra den viden, du har fået om dem.

Ideate: Få idéer – så mange som muligt. Dette er en kreativ proces, som betyder, at du skal have ja-hatten på. Det er ikke her, du siger ’det kan alligevel ikke lade sig gøre’. Du skal tænke stort, skævt og anderledes og tænke kvantitet frem for kvalitet. Brug hjælpesætninger som

  • Hvordan ville xx (min mor, min kollega, Einstein, et barn, min kæreste… osv.) løse mit problem?
  • Hvad hvis…? Afslut spørgsmålet, så det udfordrer din fantasi – jo mere vanvittigt, jo bedre. F.eks. hvad hvis vi ikke havde et budget? Eller hvis en weekend varede tre dage i stedet for to?
  • Hvorfor ikke…? Afslut spørgsmålet, så det giver dig en udfordring. F.eks. ’hvorfor ikke gøre det mere sexet, give det et anderledes udseende, simplificere tanken… osv

Prototype: Byg idéen! Tegn den, byg den fysisk, brug digitale virkemidler og programmer – gør, hvad du kan, for at lave en prototype, der repræsenterer din idé. Det skal være visuelt, og dine brugere skal kunne interagere med den.

Test: Så er det tid til at teste din idé af på brugerne. Det er ikke nødvendigvis den rigtige idé, du ender ud med. Det er vigtigt at se Design Thinking som en proces, som man nogle gange skal igennem flere gange, før man ender med det rigtige. Husk derfor at lytte! Det handler ikke om at sælge idéen, men om at finde ud af, hvordan den bliver bedre.

If you want to understand how a lion hunts. Don’t go to the zoo. Go to the savannah

 

Vil du logge ud?

Du har været inaktiv et stykke tid - vil du forblive logget ind?

Logger ud om
02:00