“Jeg kunne ikke drømme om at invitere til jobsamtale uden lige at besøge kandidatens LinkedIn-profil først”

03. marts 2022

Din LinkedIn-profil er dit online cv og arbejdsgivernes første digitale møde med dig. Og det skal helst tage sig godt ud og give et godt indtryk af dig, dine kompetencer og de resultater, du har skabt i dit arbejdsliv. Ellers kan det ifølge kommunikationschef Kristian Kostrup resultere i, at du ikke kommer i betragtning til jobbet.

LinkedIn er netdating for virksomheder

Når arbejdsgivere og rekrutteringskonsulenter skal rekruttere nye medarbejdere, er LinkedIn et oplagt værktøj. 88 procent af alle ledere har nemlig en profil. 64 procent bruger det til rekruttering.

Kristian Kostrup, der er kommunikationschef i MA, har arbejdet som leder i mere end 25 år og har rekrutteret mange medarbejdere. Og han bruger altid LinkedIn, når han ser sig om efter nye medarbejdere.

“Jeg kunne ikke drømme om at invitere til jobsamtale uden lige at besøge kandidatens LinkedIn-profil først. Det er ikke det eneste afgørende, men det er et vigtigt førstehåndsindtryk”, pointerer han.

Dét kigger kommunikationschefen efter:

Kristian Kostrup kigger efter flere ting på LinkedIn-profilerne, når han skal danne sig et indtryk af potentielle nye medarbejdere. Tidligere job, profilteksten (’om’), anbefalinger og aktiviteter er for ham et godt sted at starte.

”For mig er det en god måde at danne mig et indtryk af en mulig ny medarbejder. Det er selvfølgelig ikke hele sandheden, men den får jeg heller ikke i cv’et og til jobsamtalen. LinkedIn-profilen er en vigtig brik i det samlede billede”, slutter Kristian.

Sådan kan du opdatere din LinkedIn-profil

  • Opdatér din LinkedIn-profil med et vellignende foto
  • Fang dine besøgende med en sigende overskrift og resumé – skil dig ud!
  • Tilføj dine erfaringer og tydeliggør dine resultater
  • Tænk i søgeord: Hvad vil du gerne findes på? Inspirationen til søgeord kan du fx finde på andres profiler med samme type job
  • Brug søgeordene fra overskrift til resume til erfaring, uddannelse og kompetencer. De skaber en rød tråd
  • Oversæt dine kompetencer: Hvad betyder de for dig? Er du fx stærk i projektarbejde, på hvilken måde er du så det? Og hvordan er det kommet til udtryk i din erfaring, dine resultater eller under din uddannelse?
  • Husk at du skriver på et online medie. Korte sætninger og hyppige linjeskift hjælper din læser. Man læser ganske vist horisontalt, men scroller vertikalt. Understøt begge dele
  • Anmod om tidligere arbejdsgiveres anbefalinger på LinkedIn. Sådan kan din kommende arbejdsgiver få et nuanceret indtryk af dig med andre arbejdsgiveres briller på

Bliv inspireret her

Se video om, hvordan du søger job på LinkedIn.

 

Vil du logge ud?

Du har været inaktiv et stykke tid - vil du forblive logget ind?

Logger ud om
02:00