Theas ord skaber bedre miljø

23. oktober 2019

Thea Madsen i gang med at fortælle om affaldssortering. I sit job skal hun både håndtere massekommunikation og direkte en-til-en-dialog.

Thea Madsens i gang med at fortælle om affaldssortering. I sit job skal hun både håndtere massekommunikation og en-til-en-dialog.

“Jeg skal lige se, hvornår der er plads i kalenderen”, siger Thea Madsen som det første, da jeg ringer til hende. Thea har mange ting at se til for tiden. Der går længe, inden hun igen siger noget.

“Nej, den dag går ikke. Der har jeg et infomøde … ”, mumler hun så for sig selv. Stilhed igen.

Det er affaldssortering, der tager al pladsen i kalenderen. Som kommunikationsmedarbejder hos Odense Renovation har Thea en vigtig mission: få odenseanerne til at sortere langt mere af deres affald, så det bliver genanvendt. 

Med en uddannelse i retorik og antropologi er Thea Madsen, ifølge hende selv, ellers ikke den type, som folk typisk forbinder med renovation og affaldssortering.

“Men vi er faktisk en del ansatte med humanistisk baggrund”, skynder hun sig at nævne i samme åndedrag.

Theas vigtigste arbejdsredskab er ikke skraldebiler eller containere, men ord. I dag bliver 40% af husholdningsaffaldet i Odense genanvendt. Loven kræver, at det om tre år er steget til 50%. Derfor har Odense Renovation sat gang i en storstilet kampagne og ordning, så mindre affald fremover bliver smidt til forbrænding. 

Nu er det op til Thea og hendes kollegaer at få odenseanerne med på idéen. Her bruger hun sin uddannelse, der har lært hende, hvordan mennesker tænker, og hvordan ord påvirker de tanker.

“Mennesker er forskellige, og derfor skal jeg også tænke i forskellige argumenter. Nogle skal have at vide, at affaldssortering er godt for miljøet, andre at det er nemt, mens en helt tredje gruppe kort og godt skal have at vide, at de skal sortere, fordi loven kræver det”.

Argumenterne, der skal føre til ændret adfærd, går igen på klistermærker, i breve, i Facebook-opslag, til utallige events og informationsmøder bare for at nævne nogle af eksemplerne. Hver en detalje bliver vendt og drejet, for der er ikke plads til fejl og misforståelser, når budskabet bliver spredt til Odenses over 200.000 indbyggere.

Foto: Allan Bing

“Mine kollegaer og jeg diskuterer eksempelvis, om vi skal sige genanvendelse eller genbrug hele tiden? Der er forskel på de to begreber, men ved borgeren det? Genanvendelse lyder mere tungt i forhold til genbrug. Genbrug er lettere at kommunikere, men fagligt er det den forkerte betegnelse. Der kan jeg som humanist skære igennem, fordi jeg ved, hvad der skal til, for at borgerne tager budskabet til sig. Det kan virke som en detalje, men tænk på hvor mange mennesker, der skal forstå det her budskab”.

“Men alle kan vel skrive en tekst med en anvisning?” spørger jeg. “Det tænkte jeg også selv, før jeg begyndte i jobbet”, svarer Thea, der havde sin første arbejdsdag i april. Hun fandt dog hurtigt ud af, hvorfor Odense Renovation har prioriteret at have medarbejdere med forskellige baggrunde. 

“Samarbejdet på tværs af fagligheder gør, at vi når rigtig langt. Som humanist vil jeg fejle, hvis jeg skulle sidde alene med den her opgave. Jeg har utrolig meget brug for mine ingeniør-kollegaer. De ved alt om det tekniske, som jeg intet aner om. Men de er måske ikke altid så forståelige i deres kommunikation og vil gerne have alle tekniske detaljer med”, siger Thea.

Fra den første henvendelse gik der over to uger, før det lykkedes os at finde en dag, hvor Thea havde tid til et interview. Nu har det varet 20 minutter, og hun skal videre. Selvom hun har travlt, så elsker hun det. 

“For mig er det vigtigste lige nu at hjælpe nogle mennesker med at gøre det rigtige”, siger Thea Madsen til slut.

Vil du logge ud?

Du har været inaktiv et stykke tid - vil du forblive logget ind?

Logger ud om
02:00