Hala brød med gymnasielærer-drømmen: Gik nye veje og fik fast job

08. januar 2019

Hala Ajine Wandall var ikke engang fyldt 25 år, da hun dimitterede som cand. mag i engelsk og religion på SDU. Målet var helt klart: Hun skulle være gymnasielærer.

Jobbene stod dog langt fra i kø for den unge, nyuddannede kandidat.

”Men jeg tænkte ikke på at søge andre veje. Der var jo en drøm, der skulle gå i opfyldelse,” siger Hala, der i dag er 29 år.

Tidsbegrænsede ansættelser afløste hinanden
Efter et halvt års jobsøgning lykkedes det hende at blive deltidsansat på sit gamle gymnasium. Derefter fulgte fire år med tidsbegrænsede ansættelser og vikariater på forskellige gymnasier på Fyn.

Selvom Hala var så heldig, at hun det meste af tiden havde et job at stå op til, steg længslen efter et fast job og en stabil indkomst. Særligt da hun blev gravid og fødte sin datter. 

”Der lå hele tiden den her bagvedliggende ’åh, er der noget, jeg ikke gør godt nok, siden jeg ikke får en fast stilling.’ Også selvom jeg logisk set godt vidste, at de tidsbegrænsede ansættelser er meget udbredte i gymnasieverdenen.”

Åbnede op for nye muligheder
I sensommeren 2018 tog Hala med til en temadag i MA om job i styrelser. Her overværede hun et oplæg med jævnaldrende Signe Levin, som også havde haft en drøm om at blive gymnasielærer, men som nu arbejdede i Søfartsstyrelsen og slet ikke kunne forestille sig noget andet job.

”Her var en, som havde oversat sine kompetencer til en helt anden branche. Det gav mig virkelig blod på tanden i forhold til at tænke på, hvad der ellers er derude.”

Endelig fast job!
Hala begyndte at række ud til sit netværk uden for gymnasieskolen – og det gav pote.

Gennem en gammel studiekammerat fik hun i efteråret tilbudt en tre måneders stilling i studienævnet på SDU i Odense. I december blev den midlertidige stilling afløst af en fastansættelse som studienævnsekretær samme sted, og det var så stor en lettelse for Hala, at hun lagde dette opslag på LinkedIn:

”Det job, jeg har nu, er en helt anden verden end den, jeg kommer fra, men jeg trækker på mange af de kompetencer, jeg fik i min tid som gymnasielærer – f.eks. i forhold til kommunikation, planlægning og overblik,” fortæller Hala.

Skulle genvinde noget selvtillid
Som LinkedIn-opslaget indikerer, var vejen mod jobbet dog præget af store personlige sværdslag.

”Det har virkelig været en hård og sej kamp at bryde med gymnasielærer-drømmen. Jeg har været på mange MA kurser for at prøve at sætte ord på, hvad det egentlig er, jeg kan. Jeg har spurgt venner og familie: Hvis jeg ikke skal være gymnasielærer, hvad synes I så, jeg kan arbejde som? Det havde jeg svært ved selv at se.”

Man er ikke sin ledighed
Når Hala i dag ser tilbage på den usikkerhed, hun har bokset med som både ledig og midlertidigt ansat, har hun lyst til at give følgende råd videre:

”Man skal huske at stole på sig selv og sine egne evner og faglighed. Det er så vigtigt at huske, at man ikke er sin ledighed. Man er et menneske med sindssygt mange facetter, hvoraf den ene tilfældigvis er, at man er ledig.”